New Cancelled Games & Their Lost Media Added to the Archive

Hype: The Time Quest [N64 – Unreleased]

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Hype: Time Quest for the PC is certainly the best tie-in of the legendary Playmobil toy series, so it is a pity that the Nintendo 64 version, presented at the E3 98, was never released. The story of the game was about a swordsman called Hype, who was sent back in time by the Black Knight after trying to defend the King Taskan IV’s reign. Needless to say, Time quest’s gameplay was clearly inspired by Zelda, and even though it didn’t reach the complexity and the overall quality of the Nintendo game, it was especially interesting for the way the time travel affected the puzzle solving.

It seems that, aside from the split-screen multiplayer, the Nintendo 64 porting was going to be identical to the pc version.

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Hype per PC è sicuramente il miglior videogioco dedicato alla leggendaria linea di giocattoli Playmobil, ma è anche un buon titolo per i non appassionati. E’ un vero peccato quindi che la versione Nintendo 64, presentata ufficialmente all’E3 98 non sia mai stata rilasciata. Nei panni del cavaliere della corona Hype, dovevamo cercare di ritornare nel nostro tempo dopo che il cavaliere nero Barnak ci aveva spediti in un lontano passato per poter cosi eseguire più facilmente i suoi malefici piani. Inutile dire che il titolo Ubisoft è chiaramente ispirato a Zelda come struttura (la più classica degli adventure), e pur non raggiungendone ovviamente la complessità e la qualità generale, è interessante sopratutto per la modalità con cui il viaggio del tempo incide nella risoluzione degli enigmi.

La versione N64 doveva essere virtualmente identica a quella per computer ( e quindi vantare un comparto tecnicamente veramente notevole), se si omette una prevista modalità multiplayer in esclusiva per la console Nintendo..[/spoiler]

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Roswell Conspiracies: Aliens, Myths & Legends [N64 – Cancelled]

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Roswell Conspiracies: Aliens, Myths and Legends is a cancelled Nintendo 64 game that was based on the animated series with the same name, which (as you can guess from the subtitle), is inspired by sci-fi themes and aliens. The TV series was enough popular in the USA and the producers decided to create an action adventure for the Nintendo 64, Playstation and GameBoy Color. As already happened many times, the N64 version was cancelled, but you can check some screenshots in the gallery below. The Playstation version was released in 2001, developed by Red Storm Entertainment, and probably it’s similar to the unreleased N64 one.

In the end the game is just a mediocre, repetitive and linear action game, with two mini-games to try to cure the lack of variety in the gameplay. For once, we are almost happy that the Nintendo 64 version was never released .

italian_flag.jpg [spoiler /Clicca qui per la versione in Italiano/ /Nascondi la versione in Italiano/]Roswell Conspiracies: Aliens, Myths and Legends è una serie animata uscita in america nel 1999, che da come si può intuire dal sottotitolo, si ispira ad uno dei luoghi comuni più utilizzati all’interno della sci-fi: gli alieni in realtà sono sulla terra da migliaia di anni ma preferiscono mostrarsi come il lupo mannaro e il conte dracula in modo da non far scoprire mai la verità sulle loro solite mega-cospirazioni.

Visto che la serie a quanto pare aveva incontrato discreti consensi in USA, i produttori decisero di farne un action adventure per N.64, Playstation e per buona misura anche GBC. Come già accaduto molte volte in passato, la versione N.64, i cui primi e unici screenshots sono apparsi nell’estate del 2000, non ha mai visto la luce. Impersonando i due protagonisti del serial Nick Logan e Sh’Linn Blaze, dovevamo cercare di investigare le conspirazioni in cui erano coinvolti gli alieni facendo attenzione nel contempo a mantenere segrete tali indagini.

Sembra accattivante come premessa, ma la versione Playstation, identica a quella che doveva essere la release N64, risulta essere un gioco veramente mediocre, ripetitivo e lineare per quanto riguarda il level design, e soltando due mini-games a cercare di rimediare alla scarsa varietà delle varie conspirazioni.. Anche la grafica, che in teoria doveva essere uno dei punti di forza per la sua particolare estetica, rivela che ci vuole ben altro che una ricercata stilizzazione per creare comparti tecnici originali e godibili. Corollario: Per una volta siamo quasi contenti che un titolo Nintendo 64 non sia stato rilasciato. [/spoiler]

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Spooky [N64 – Cancelled]

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Spooky is a cancelled action game that was in development by ICE (International Computer Entertainment), shown for the first time in October 1997, but later vanished without any official statement. The gameplay was going to be somehow similar to Freak Boy, another unreleased Nintendo 64 game. The player would had to save a bizarre alien world, from the menace of the “ArchMorph”, an evil alien race survived after a major disaster. The screenshots in the gallery below seem to be taken from a target render, as the graphic looked a bit too much nice for a N64 title.

As in Freak Boy, the protagonist would have been able to mutate into three different forms, to resolve puzzles and to fight better. In the game’s levels we had to collect 30 pieces of a mirror, to be able to “absorb” the evil Arch-Morph, transform into it and be able to win the fight. Sadly Spooky was never finished, probably because ICE never found a publisher interested in the project and the N64 software market was in serious decline at the time.

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Toon Panic 64 [N64 – Cancelled]

Toon Panic was a multiplayer brawler / arcade fighting game for Nintendo 64, in development at Bottom Up. It was meant to be similar to Power Stone or Rakugaki ShowTime, but it was later cancelled because of bankruptcy of the studio. A proto was sold some years ago on a japanese auction, and finally leaked to the public on the 3 December 2008, thanks to Team Carrot / No-Intro. “Unfortunately the game is far from being complete. There is a nice intro with cool music, no main game, a multiplayer mode but without IA and some debug features.” The Final Fantasy 8 images in the characters select screen were just placeholders.. a weird choice from the developers.

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DT 64 (Bloodmaster) [N64 – Cancelled]

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We dont have many informations on DT 64 (also known as “Bloodmaster”): the game was supposed to be an Card RPG with an interesting connection-mode between the 64DD and the Game Boy. The game was in development by Marigul and Media Factory and probably it would have been published by Nintendo. The player had to collect a series of cards to use them in combat as in Magic The Gatering.

DT 64 was shown at the Space World 1999 in a non-playable form: there was just a logo and some text , with the GameBoy Link Cable,  that would have been used to connect the two Nintendo consoles. The GameBoy could have been used as a controller for the 64DD game, to check the card statistics and share data with a presumed Bloodmaster GB version. The two games, one for the 64DD and one for the GB, would had exchanged data to integrate parts of the story and unlock new levels / cards. Players would have been able to  play online with the 64DD Randnet Network, to trade cards and complete their collection.

In a scan from a Japanese magazine, we can read (thanks to Ultrama82 for the translation!): “A controller with a brain.” Even if the translation is not accurate because an ideogram is hide by the reflection of the light, making it unrecognizable, the concept is certainly intriguing. Sadly DT64 was cancelled and it vanished without any more screens or info.

italian_flag.jpg [spoiler /Clicca qui per la versione in Italiano/ /Nascondi la versione in Italiano/]Non si hanno molte informazioni su questo DT 64 (conosciuto anche con il sottotitolo di “Bloodmaster”): il gioco avrebbe dovuto essere un CARD RPG con interazione fra 64DD e GameBoy, sviluppato da Marigul e Media Factory. Il giocatore avrebbe dovuto collezionare una serie di carte ed utilizzarle nei combattimenti, un po’ come succede in Magic The Gatering.

DT 64 è stato presentato allo Space World del 1999 in forma non giocabile, attraverso una vetrina che mostrava il Link Cable, capace di unire le due console Nintendo. La console portatile avrebbe potuto essere utilizzata come controller del gioco, per osservare sul piccolo schermo le statistiche raccolte ed interagire con una presunta versione GB di Bloodmaster. Le due versioni, quella per 64DD e quella per GB, scambiavano fra loro i dati, per integrare parti della storia e nuove situazioni. Gli utenti sarebbero stati in grado di estrarre i dati della propria partita, collegarsi online con la rete Randnet del 64DD e scambiare le carte raccolte in DT 64 con gli altri giocatori in rete, per completare la collezione.

Nella terza immagine, dalle scritte in giapponese si legge: “Un controller con un cervello”. La traduzione è probabilmente errata perchè in un ideogramma c’è il riflesso della luce, che lo rende irriconoscibile, ma il concetto è sicuramente intrigante: quali idee avevano in mente per il gioco? Quali funzioni avrebbe permesso di realizzare il GameBoy come “controller intelligente”?

Traduzione dal giapponese di Ultraman82 [/spoiler]

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